Nyår 2018-2019

1 januari, 2019

Hej från andra sidan!

Så var det 2019. Egentligen borde det ligga en fet nyårskrönika här. Men jag ids inte. Som man hade sagt i Norrland.

2018 har varit lärorikt. Men också tufft. Och roligt såklart. Inte visste jag att det skulle vara året då jag sprang halvmaran. Det är jag riktigt stolt över. Även om det som allting annat känns som en mindre sak så fort man gjort den.

2018 var också året jag bytte jobb. Det var väl främst det som varit det tuffa i år. Men också utvecklande. Vad 2019 bjuder på karriärsmässigt återstår att se. De tydliga målen är fortfarande dolda i dimma. Men det är ju några av de saker jag tänkte lägga de närmaste dagarna på att fundera över.

Nyåret 2018-2019 var tänkt att fira hemma med baluns och ett gäng vänner. Meeen, planerna ville annorlunda och trots god marginal var de flesta redan bokade på resor. Det var ju en bra julledighet för det får man ju säga!

Så nästa plan var lugnare knytis hemma hos Daniels kompisar. Men deras bäbis ville annorlunda och bestämde sig för en tidig visit till världen precis efter jul. Jahap. So what now?

Vi bokar något bara vi. Kanske i Gävle eller något annan liten stad. Som omväxling, tänkte vi. Jo tack. Det var ju lättare sagt än gjort. Varenda småstadshotell inom rimligt avstånd med bil var fullbokat. Kört. Lycka till. Men efter mycket letande hittade vi ett nyårspaket med överkomligt pris och lediga platser. Hotell, nyårssupé, utsikt från 25e våningen och frukost och/eller brunch dagen efter. Taget. Vi hamnade i Stockholm.

Med runda fönster ut över Stockholmsnatten på Quality Hotell Friends såg vi sprakande fyrverkerier och viftade med tomtebloss på 12-slaget.

Den långa nyårssupén serverades i timmar och vi pratade 2019. Att vara allergiker med förutbestämda menyer är ingen höjdare. Trots upprepade repeteraden i förväg, och under tiden glömdes det bort. Sådan tur var hade jag koll på maten och allting utom desserten var lugnt. Den innehöll mandel och det var tydligen tvunget att informeras separat (för att jordnöt som inte är en nöt går in under nötter, men inte mandel. Logik.) och den desserten höll aldrig på att leta sig ut. Men, förutom det, och en först inburen flaska vin istället för glas, så var det en mycket lyckad kväll.

Originaldessert:

Allerigdessert:

Gemytligt, trevligt och alldeles lagom uppstyrt med god mat.

Vid 01.30 kallade vi det kväll och gick och la oss. (I lakan som min kropp tydligen inte heller gillade- den hade oflyt helt enkelt). Väckarklockan tog semester och 09.30 pinnade vi oss upp för att käka frukost. Inte alls hungriga efter 5 rätters middag kvällen innan. Men vem missar hotellfrukost liksom?

Vi hade fått valet att hoppa över hotellfrukost och bara käka brunch. Men brunchen serverades fram till 15.00. Så vi käkade frukost och gav oss därefter ut på en låååång nyårsdagspromenad i det otroligt fina vädret. 17 000 steg oxh 2,5 promenad senare var det nästan dags för brunch igen. Mer mat. Där var det kaos. 30 minuter efter vi kom fick vi första delen av avsmakningsmenyn för brunchen. Redigt stor den också.

Och ett tag senare en hamburgertallrik att dela på. Där någonstans protesterade min mage med magknip, trots långpromenad, och jag fick inte ner ens en bit hamburgare. Vi blåste av resten av brunchen med acai-bowl, banangröt och ovanpå det ett sett med kakor och andra efterrättslikande rätter. Så vi får väl säga att vi börjar året hyfsat nyttigt ändå! Dessutom slapp vi vänta ytterligare timmar på att få mer brunch mat och rullade hemåt istället.

Idag drar 30-dagar yoga mer Adriene igång igen. 3e gången jag kör deg tror jag – nu kör vi ”Dedicated” till sista Januari.