Underhållsmässan och Gothia Towers

7 mars, 2016

Underhållsmässan – veckans happening. I alla fall om man pratar om Svensk Industri, speciellt så klart då inom underhållsbranschen. Underhållsmässan hålls på Svenska Mässan i Göteborg. Så därför gav jag mig iväg med tåg mot västkusten i morse. Du läste rätt, med tåg! Jag och SJ har en aningens komplicerad relation. Vi är som ett riktigt risigt förhållande till och med. Speciellt ett där jag tycker att den andra parten (SJ) lovar saker som den inte håller. Vilket jag såklart ogillar.

Den här gången tänkte jag dock att eftersom jag inte behövde vara på Svenska mässan förrens vid lunch så kunde jag välja tåg för:

• Det är bättre för miljön
  • Jag slapp ta taxi till Arlanda
  • Jag slapp ta taxi från Landvetter
  • Jag kunder jobba på tåget istället för att få massa ineffektiv transport till coh från flygplatser

En annan avgörande punkt var också att det inte var kritiskt att jag var framme kl 11.30. Hade det varit det hade jag tyvärr aldrig tagit tåget.

Klockan 11 såg det ut såhär.

Påväg till Underhållsmässan

Det som aldrig händer hade hänt, det snöade i södra Sverige men inte i Stockholm. Det som alltid händer hade hänt – SJ’s tåg hade gått sönder. Strax efter Skövde var det tydligen banarbete och där hade ett annat tåg havererat. Vilket gjorde att vi inte kunde åka förbi. Till Skövde var vi dock redan 20 minuter sena – dock av högst oklar anledning! Till slut landade vi in i Göteborg strax efter 12, dryga halvtimmen försenade. Om jag ska se något positivt i hela SJ eländet var det väl att de åtminstone försökte informera vad som hände, även om de inte visste så mycket.

Sen kom jag fram, tog en promenad i blötsnö till Svenska Mässan och checkade in på Gothia Towers. Där jag nu befinner mig i skrivande stund! Checkade in, ringde mina kollegor och sedan blev det lunch på Twentyfourseven för att lösa något snabbt. Positivt: Maten var god, det gick snabbt, lokalen var trevlig, personalen visste vad det var i maten. Negativt: Det kändes som pressbyrån, allting serverades ur plastlådor/papper, det fanns inga innehållsförteckningar på maten, utbudet var sådär.

Hittade i alla fall en vegetarisksallad som det blev til lunch – utan nötter, så jag överlevde den här lunchen med! Lite oklart det där med vegetariskt, – keso, ägg? Googlade det lite och tror jag kom fram till att äter man så här är man Lakto-ovo-vegetarian. Gillade någon som fick hets på alla olika varianter och undrade varför man inte bara sa att man var icke-köttätare istället. They got a point!

Vegetarisksallad från TwentyfourSeven

Sen blev det inreda monter. Många kockar i en soppa blir alltid intressant. Kanske inte världens snyggaste lösningar på allt, men helt okej. Vår samarbetspartner hade beställt ett TV-stativ till en platt-TV vi hyrt. Det var typ 2 meter högt och gigantiskt och inte en chans att det skulle gå i bilen där vi skulle ha TV:n. Så vi fick helt enkelt improvisera lite. Med två stycken överblivna trossar, några sling från servicebilen, ett rep och en dragbänk lyckades vi få TV:n på plats som vi ville, trots komplikationerna. Håll nu tummarna för att den fungerar imorgon!

När kvällen kom vilade jag en liten stund på hotellrummet innan jag gav mig iväg en sväng ut på stan. De andra bodde ute i Mölnlycke, men eftersom jag åkte tåg och bara stannar en dag blev Gothia både billigare och bättre för ändamålet. Så jag passade som sagt på att ta ett varv ner på stan för att se Göteborg, i regn/snöblasket – riktigt sunkigt väder. Men gick hela vägen ner längs Avenyn och bestämde mig sedan för att ta ett enklare kvällsmål på Espressohouse. Det är rätt mysigt att sitta där och sippa på en latte och höra på folk. Liksom lättare att hänga på ett kaffe själv än på en restaurang, vi har inte den kulturen riktigt än i Sverige. I Paris var det ju nästan standard!

Så en dag i salladens tecken avslutades med en Ceasallad med massvis med krutonger, en stor latte och 50 sms till Mathilda. Så jag fick nästan sällskap när jag käkade ändå!

Ceasarsallad på Espressohouse

Middag på Espressohouse

Ett regnigt Avenyn

Nu har jag varit duktigt och stretchat på hotellrummet och ska nu ta och krypa ner under täcket efter en lång dag! Spännande saker på G som tar på krafterna, imorgon ska jag ladda batterierna med hotellfrukost, och sen hålla tummarna för att SJ lyckas bättre (eller i vart fall inte sämre) imorgon!