En helg i Krakow

4 januari, 2020
Krakow

I skrivande stund sitter jag på planet tillbaka från Krakow, Polen. Geobear Nordics hade julfest tillsammans med vårt polska team i Krakow i fredagen innan jul. Jag och några kollegor bestämde oss när detta blev klart att vi skulle stanna kvar och uppleva Krakow under helgen med. Så det har vi gjort.

20191221_134608

Fredag i Krakow

Fredagen började på kontoret i Stockholm för att avrunda projekten för veckan. Vid lunch begav vi oss mot Arlanda och dirket flighten till helgens destination.

Efter en 2h flight välkomnades vi av ett soligt och 16 grader varmt Krakow. Så skönt att få uppleva lite värm igen, som vår.

Vi fick åka småvägar från flygplatsen då det var kö på motorvägen. Det var toppen, direkt lite mer lokal upplevelse. Vi checkade in på Best Western Old Town och hade 15 minuter på oss att svida om till kvällens utstyrsel.

Inte för att vi hade behövt stressa eftersom vi sedan fick vänta länge på att själv presentationen som skulle hållas började. Den var för övrigt inte allt för underhållande. Inte direkt den presentation som vi svenskar förväntade oss innan en julfest, nämligen positiv och inspirerande. Men vid 19 var det i alla fall dags för julmiddag. Den var mycket trevlig och vin och vodka flödade. Vissa hanterade den bättre än andra kan vi väl summera det som. Vet inte hur många shottar jag tackade nej till, och trots det var jag seg lördag. Efter avslutad middag begav vi oss efter klockan 12 ut på äventyr i Krakow. Det blev körsbärslikör i ett hål i väggen och efter det vandrade vi till en lokal hemlig bar.

Den hemliga baren

Den hemliga baren var verkligen hemlig, du gick in genom en väldigt vanlig dörr. Där fanns en garderob med en vakt, och ett stängt café till höger. Efter mycket om och men blev vi inbjudna, in i garderoben. Genom garderoben fick vi gå. Bakom garderoben fick vi hänga av oss jackorna, bland övrigt förvaring. Sen upp för en lite stentrappa och in genom ännu en random dörr. Där bakom öppnar en 20-talsbar upp sig. Med en stor bar, och massor av special drinkar.

20191221_022323

Fler shots beställs in och drinkar, jag sippar av en lokal shot och säger nej minst 10 gånger till mer drinkar och shots. Tittar på klockan och inser att den passerat 3. Kollegan halvslumrar i stolen bredvid och så fort hon säger att det börjar bli dags att ge sig av hemåt följer jag med nöje med hem. Trött och längtar efter sängen. Gammal, tråkig eller kanske bara förnuftig? Jag tackade i alla fall mig själv lördag morgon, när jag ändå vaknar med huvudvärk trots att jag enligt kollegorna var nykter, jag allt är ju onekligen relativt!

Lördag i Krakow

Förnuftig var jag också när jag 3.30 messade de andra kollegorna och sa att jag struntade i hotellfrukosten och istället satsade på några fler timmars sömn. Strax efter 10 går jag upp och känner mig redo för dagen.

Min Polska marknadskollega hade gett mig en guide till bra matställen i Krakow och jag kolla upp första bästa bra frukost och brunch ställe. Turligt nog visar det sig att det ligger 250m från hotellet. Får med mig en annan trött kollega som inte sagt nej till lika många shottar vodka. Vi går till Mojo Café och jag beställer amerikanska pannkakor med bacon och lönnsirap, en bärsmoothie och svart kaffe. Med första klunken kaffe lättar huvudvärken. Inte bara alkohol som kan leda till huvudvärk. Kollegan inleder dagen med en stor stark. Nej tack, jag avstår gärna.

Efter en stund trillar ytterligare en kollega in och vi sitter och snackar en bra stund innan vi bestämmer oss för att göra stan.

20191221_162106

Krakow old town

Krakow är en väldigt fin stad. Vi höll oss i Gamla Stan och tittade på fina byggnader, den gamla julmarknaden och traskade över kullerstensgator. Vädret var fint trots att Yr.no lovat 8 grader och regn. Men vi såg molnen i horisonten och utnyttjade vädret medans det varade. Hittade efter några timmar en takbar där jag fortsatte med kaffe och cola medans kollegorna satsade på mer polsk vodka och öl. Någon timme senare vandrade vi vidare, de något mer flamsiga än tidigare. Efter en stund lämnade jag av de på ett ölhak och tog mig en vidare promenad i stan, för att sedan möte upp de och de finska kollegorna för middag.

20191221_162225

Middag på Pod Wawelem Kompania Kuflowa

Camilla hade skickat med en restaurang rekommendation. Och precis som caféet så visade det sig att den låg precis runt hörnet. 400 meter bort blev det en gigantiskt snitsel och hemgjord lemonad. Regnet hade dragit in över staden och höll i sig.

20191221_172923
20191221_175309

Efter att vi ätit tog vi ytterligare en promenad till den fina julmarknaden som var väldigt genuin och med mycket finare saker än de klassiska plastiga sakerna man inte kan leva utan och godisremmarna som tar över alla marknader i Sverige. Jag köpte en söt liten jul-älg som årets julpynt. Mysigt med ett litet minne från Polen.

20200104_210537

När det hade regnat igenom den tunna dunjackan och axlarna blivit blöt och marknaden började stänga igen hittade vi en liten engelsk pub där tog skydd från regnet under ett parasoll och bredvid en gasvärmare. Jag fortsatte med nej tack till shots mantrat och tog kvällens enda öl. Efter en stund blev ett bord inne i puben ledigt och vi flyttade in i värmen. En stund senare kom ett liveband och vi satt kvar kikade lite FFF (Free Fight Federation – Polsk mma) och lyssnade på musik, innan vi gick vidare.

De andra bestämde sig för att ta en sista öl på den ölhall där jag lämnat de tidigare på dagen. Jag kände att jag hört konversationen ungefär 18 gånger innan och tackade för mig. En intensiv höst hade kommit ikapp och jag var vuxet nöjd över att få krypa ner i hotellsängen.

Men väl där var jag såklart superpigg. Fastnade i googlande av olika grejer och lyckades inte komma till ro förens närmare 1.30. Så ja, kvällsmänniskan finns ju kvar!

Söndagen avslutades med hotellfrukost, taxi till flygplatsen, inköp av polsk choklad och flyget hem till Svedala.

Åka till Krakow?

Är det värt att åka till Krakow? Ja absolut. Superfint och Polen är fortfarande ett billigt resmål för oss svenskar!