Cykelsemester och inget jobb

9 juli, 2015

Nu är det faktiskt riktig semester – jag har inte kollat jobbmailen på flera dagar,och det känns superskönt. Förra året kunde jag inte riktigt släppa den men i år känner jag att det får göras efter semestern och i princip hela jobbsverige är ändå lediga. Kollade mailen i måndags och då hade jag inte fått ett enda mail – och det brukar rasa in en hel hög, så uppenbarligen är det lugnt t.o.m på nyhetsbrevsfronten. Har ju trots allt jobbmobilen så är det något så kan de ringa.

Så eftersom jag hade en helt ledig dag så var jag och Daniel ute på ”cykelsemester” vi hade det förr förra sommaren och cyklade då ca 8 mil total från Löttorp- upp till Ölands norra udde och tillbaka – väldigt oplanerat och vi trodde inte alls det skulle vara så långt. I år kände vi för att göra om äventyret men lite mer planerat. Så idag gick vi upp tidigt i mina mått mätta (Daniel väckte mig kl 09.00), käkade frukost och packade väskan. Vid 10.30 var vi redo att ge oss av och trampade iväg på cyklarna. Cyklarna är alltså en crescent med 3-växlar men som bara kan köras på växel 3 och en Logan utan växlar. Jag körde idag växellöst och med den stora cykelkorgen. Den oväxlade cykeln visade sig vara bäst ”offroad” medans den ”tren-växlade” var skiten på ”highways”.

Från Löttorp via Byrum och raukarna (finns faktiskt på Öland med!) och upp till Byxelkrok gick färden.

I Byxelkrok var ännu ett av veckans matstopp inplanerat – pizza på Trattorian. De är verkligen supersmaskiga och kan rekommenderas – dessutom har de fortfarande pizzakryddor på pizzorna vilket är högst ovanligt idag men ett mycket gott tecken på en bra pizza! Kronan special blev det (Hawaii+champinjoner+räkor) mycket gott och satt fint efter några timmar cykling på grusvägar över Färiser och genom sandskogar. Mätta och belåtna gav vi oss av vidare mot Ölands norra udde och dagens fyr – Långe Erik!

Körde lite rallys över Neptuns åkrar och hittade sedan fram till Långe Erik – både jag och Daniel har däremot varit uppe i fyren tidigare så vi hoppade över det idag och nöjde oss med en promenad runt fyrön. Sen trampade vi vidare och via nabbelund och grankullavik gav vi oss in i skogen påväg mot Böda och passade på att pausa och posa i skogen!

Vi körde genom Böda camping (som står på morgondagens to-do-list även om badet verkar utebli) och tittade på husvagnar och folk – en jädra massa av varje! Och tog sedan en paus vid en typisk samling ölandsaffärer som säljer ”sådant man inte kan leva utan”. Där gick jag lös i godisaffären efter att inte köpt lösgodis sedan i januari. (Har hunnit med en påse polly dregen edition innan den här veckan så där av inte första godiset) så nu har jag godis så det räcker länge! Daniels (som köpte mindre men åt allt) är redan slut! Vi trampade sedan vidare sista 1,3 milen från Böda via stora öppna fält och färdens tråkigast och tyngsta bit fram till Löttorp. Benen skrek och avsaknaden av växlar gjorde att jag gnällde lagom mycket och svor över just det.

Väl hemma hade Karin lagat fläskfilé med färskpotatis i ugn och jag och Daniel bidrog med Tzatsiki, wokad broccoli och Körsbärstomathalvor. Så gott med mat efter dagens färd och en kall öl till smakade ljuvligt! Sen blev det lite MIG och häng vid köksbordet innan gårdagens hallonpaj dukades fram! Fortfarande gudomligt god och super seg ;)

Zammy fick klara sig utan promenad idag då det började regna när vi cyklade in i Löttorp och inte slutade efter det. Himlen har varit mörk hela dagen till och från och det har blåst ordentligt men vi har klarar oss utan något regn förutom de sista 10min på cykelturen. Supertur med vädret och en bra utnyttjad dag då solen inte strålar! Vi gissade på 8 cyklade mil förra året – och längre blev det denna gång- 10mil kanske?! Får räkna på det lite mer imorgon!

Nu sover Daniel som en stock och det är väl dags för mig med :)